Teksti autor Dr. Martin Luther King Jr, baptisti vaimulik,
Mõtisklus:
Püüame taas vastata praktilisele küsimusele: kuidas armastada oma vaenlasi?
Järgmisena peame mõistma, et kuri tegu, millega vaenlane (kes on ühtlasi meie ligimene) meid haavab, ei väljenda täielikult tema olemust. Midagi head võime leida isegi kõige hullema vaenlase juurest.
Kõik me oleme mõneti skisofreenilised, sisemiselt traagiliselt lõhestunud. Püsiv kodusõda raevutseb meie kõigi sisemuses. Miski meie sees paneb meid kurtma koos Vana-Rooma luuletaja Ovidiusega: “Näen ja kiidan heaks parema, kuid järgin halvemat”; nõustuma Platoniga, et inimloomus on nagu sõjavankrijuht kahe kangekaelse hobusega, kes tahavad liikuda eri suundades; korrata koos apostel Paulusega: “Head, mida ma tahan, ma ei tee; halba, mida ma ei taha, ma teen.” See kõik näitabki, et head leidub ka meist halvimas ning halba parimas meie seast. Kui avastame selle tõe, siis oleme vähem varmad vihkama oma vaenlasi.
Kui vaatame oma ligimesest vaenlase pealispinnast ning kurjast impulsiivsest teost sügavamale, siis näeme temas nii mõndagi head ja mõistame, et tema kuritahtlikkus ja õelad teod ei esinda kogu tema olemust. Näeme oma ligimesest vaenlast uues valguses. Mõistame, et tema vihkamine on kasvanud välja hirmust, uhkusest, teadmatusest, eelarvamustest ja möödarääkimistest. Kuid sellest kõigest hoolimata teame, et Jumala-näolisus on möödapääsmatult “graveeritud” tema olemusse. Vaenlasi saab armastada mõistes, et nad ei ole täielikult kurjad ega väljaspool Jumala lunastava armastuse haaret.
kes oli mustanahaliste õiguste eest seisva liikumise juht.
(“Jõud armastada”, 1963)
(“Jõud armastada”, 1963)
Kirjakoht:
Matteuse 5: 43- 45: “Te olete kuulnud, et on öeldud: Armasta oma ligimest ja vihka oma vaenlast! Aga mina ütlen teile: Armastage oma vaenlasi ja palvetage nende eest, kes teid taga kiusavad, et te saaksite oma taevase Isa lasteks - tema laseb ju oma päikest tõusta kurjade ja heade üle ning vihma sadada õigete ja ülekohtuste peale!”
Mõtisklus:
Püüame taas vastata praktilisele küsimusele: kuidas armastada oma vaenlasi?
Järgmisena peame mõistma, et kuri tegu, millega vaenlane (kes on ühtlasi meie ligimene) meid haavab, ei väljenda täielikult tema olemust. Midagi head võime leida isegi kõige hullema vaenlase juurest.
Kõik me oleme mõneti skisofreenilised, sisemiselt traagiliselt lõhestunud. Püsiv kodusõda raevutseb meie kõigi sisemuses. Miski meie sees paneb meid kurtma koos Vana-Rooma luuletaja Ovidiusega: “Näen ja kiidan heaks parema, kuid järgin halvemat”; nõustuma Platoniga, et inimloomus on nagu sõjavankrijuht kahe kangekaelse hobusega, kes tahavad liikuda eri suundades; korrata koos apostel Paulusega: “Head, mida ma tahan, ma ei tee; halba, mida ma ei taha, ma teen.” See kõik näitabki, et head leidub ka meist halvimas ning halba parimas meie seast. Kui avastame selle tõe, siis oleme vähem varmad vihkama oma vaenlasi.
Kui vaatame oma ligimesest vaenlase pealispinnast ning kurjast impulsiivsest teost sügavamale, siis näeme temas nii mõndagi head ja mõistame, et tema kuritahtlikkus ja õelad teod ei esinda kogu tema olemust. Näeme oma ligimesest vaenlast uues valguses. Mõistame, et tema vihkamine on kasvanud välja hirmust, uhkusest, teadmatusest, eelarvamustest ja möödarääkimistest. Kuid sellest kõigest hoolimata teame, et Jumala-näolisus on möödapääsmatult “graveeritud” tema olemusse. Vaenlasi saab armastada mõistes, et nad ei ole täielikult kurjad ega väljaspool Jumala lunastava armastuse haaret.
Kolmandaks, me ei tohi igatseda vaenlase alistamist ega alandamist, vaid hoopis temapoolse mõistmise ja sõpruse võitmist. Mõnikord tahaksime alandada oma kõige vihasemat vaenlast. Ka temal on haavatavaid hetki, mil suudaksime ta alistada 'odaga läbi pistes'- me ei tohi seda teha! Iga sõna ning tegu peab teenima üksteisemõistmist ja vabastama need tohutud heatahtlikkuse varud, mis on viha paksude müüride taha kinni jäänud.
Palve:
Sina oled ANDESTAV Jumal. Andesta meile meie kättemaksust ajendatud teod. Anna meile armu andestada oma vaenlastele ja kõigile, kes meie vastu patustavad! (Matteuse 6:12)
No comments:
Post a Comment