Wednesday, May 16, 2018

Päev 3 - Palve maa ja rahva eest

Taanieli 9:7 
Sinul, Issand, on õigus, aga meil on häbi silmis, nõnda
nagu tänapäeval on Juuda meestel ja Jeruusalemma elanikel ja
kogu Iisraelil, kes on ligidal ja kaugel kõigis maades, kuhu sa
nad oled pillutanud truudusetuse pärast, mida nad sinule
osutasid.  

Tänases kirjakohas on viide Juuda suguharu küüditamisele Paabelisse. Aastal 722 enne Kristust olid põhjapoolsed suguharud (Iisrael) viidud vangi Assüüriasse. Lõunapoolne kuningriik (Juuda ja Benjamin) kestis pisut kauem... nemad viidi Paabelisse aastatel 586-583 enne Kristust. Et mõista, miks see nii juhtus, loeme lõigu Jeremija raamatust.


27 „Vaata, mina olen Issand, kõige liha Jumal! Ons mulle 
mõni asi võimatu?  
28 Seepärast ütleb Issand nõnda: Vaata, ma annan selle linna
kaldealaste kätte ja Paabeli kuninga Nebukadnetsari kätte ja
tema vallutab selle. 
29 Ja kaldealased, kes sõdivad selle linna vastu, tulevad
ning süütavad selle linna tulega ja põletavad selle ja kojad,
mille katustel minu pahandamiseks on suitsutatud Baalile ja on
valatud joogiohvreid teistele jumalatele. 
30 Sest Iisraeli lapsed ja Juuda lapsed on oma noorusest
alates teinud minu silmis ainult kurja; on ju Iisraeli lapsed
mind ainult pahandanud oma kätetööga, ütleb Issand. 
31 Jah, see linn on mulle olnud viha ja raevu põhjuseks
alates päevast, kui see ehitati, kuni tänapäevani, nõnda et ma
pean selle kõrvaldama oma palge eest 
32 kõigi Iisraeli laste ja Juuda laste kurjuse pärast, mida
nad on teinud, et mind pahandada, nemad, nende kuningad, nende
vürstid, nende preestrid ja nende prohvetid, ja Juuda mehed ja
Jeruusalemma elanikud. 
33 Nad on pööranud mu poole kukla, aga mitte näo; ja
kuigi ma olen neid õpetanud ja õpetanud, ei ole nad kuulnud, et
võtta õpetust. 
34 Nad on asetanud oma jäledused kotta, millele on pandud
minu nimi, ja on selle roojastanud. 
35 Ja nad on ehitanud Baali ohvrikünkad, mis on Ben-Hinnomi
orus, et ohverdada Moolokile oma poegi ja tütreid, mida ma neid
ei ole käskinud ja mis mulle ei ole tulnud meeldegi, et nad
võiksid teha niisugust jõledust, selleks et saata Juudat pattu
tegema. 
36 Aga nüüd, tõepoolest, ütleb Issand, Iisraeli Jumal, nõnda
selle linna kohta, mille kohta te ütlete: „See antakse Paabeli
kuninga kätte mõõga, nälja ja katku abil!”  (Jr 32: 27-36)


Püüame seda kirjakohta mõista. Salmis 27 kinnitab Jumal oma vägevust ja kõikvõimsust. Järgnevates salmides annab ta teada, et kavatseb teha midagi mõeldamatut--tuua kaldealased karistajaks. Ka prohvet Habakuk ei suutnud sellega kuidagi leppida... kuidas saab püha Jumal kasutada ebajumalateenreid? Habakukele selgitab Jumal, et tema õigus toimib ikkagi, sest ka kaldealased saavad karistuse oma patu eest ning prohvet võib lõpuks ka kesk hädasid hõisata oma pääste Jumalas. (Vt Habakuke raamatust). Läbi terve Jeremija raamatu näeme, et paljudele prohvetitele, eriti neile, kes Jumalaga väga osaduses ei olnud, valmistas selline uus kontseptsioon kimbatust. Siiani oli Jumal neid alates Egiptusest ikka võõrvõimude eest kaitsnud ja päästnud. Rahval oli veel meeles ka hiljutine pääsemine Hiskija võimu all Assuri kuninga käest. Nüüd aga oli rahva patt jõudnud kriitilise tasemeni ning Jumal pidi selle ohjeldamiseks tegema midagi teisiti. Huvitav on ka see, et Paabeli vangipõlvest tagasi tulles ei olnud ebajumalateenistus neile enam püüdepaelaks. Raskustes oli toimunud puhastumine.  

Taanieli ja tema rahva jaoks oli võimalus elada omal maal olnud üheks keskseks Jumala tõotuseks ja tähiseks. Ometi on Taaniel olnud nüüd Paabeli vangipõlves juba 70 aastat. Ülaltoodud kirjakoht toob välja need põhjused, miks nad 70 aastat tagasi enam oma maale elama ei saanud jääda. Rahvas oli teinud kurja Jumala silmis, mis eelkõige väljendus Baalile ohverdamises ja joogiohvrite valamises teistele jumalatele (s29). Samas olid nad olnud kangekaelsed, pöörates Jumala poole kukla, mitte näo (s 33). Teisisõnu, nad olid Jumalale selja keeranud ning tegelesid oma asjadega.

Me teame, et ärkamiste ajal on Eestimaalgi juhtunud seda, et kõrtsid ja vanglad pandi kinni, sest sinna lihtsalt ei jagunud kliente--kõik inimesed olid pigem huvitatud kirikutest ja Jumala Vaimu tööst. Ka vastupidine toimib. Allen Hood IHOP KC-st on väljendanud, et see on Jumala arm, et ühiskonna väline pale peegeldab koguduse kõlbelist laostumist seestpoolt. Ehk teisisõnu, ühiskonna pahupoolele peame põhjuseid otsima peeglisse vaadates. Ka Sõna ütleb, et kohus algab Jumala kojast ehk kogudusest! (1 Pt 4:17) Seega on meil vastutus ühiskonna ees olla ise puhas ning seejärel ühiskonda oma palvekätel Jumala ette kanda. Ja siis tuleb Jumal ja hakkab muutma inimsüdameid ja probleemid lahenevad kui iseenesest. Kui maailm näeb, et koguduses on jumalakartus, siis on see nakkav ja vägagi atraktiivne.

Riina Aasa sai veidi üle aasta tagasi kolm nägemust Eestimaa vaimulikust olukorrast, eriti mis puudutab ebajumalateenistust. Nägemused on leitavad siin:
https://turmtuli.blogspot.com.ee/2017/03/riina-aasa-nagemused-eestimaast-4marts.html
Lühidalt võib neid kokku võtta nii:
1) Iisebeli kaastöölised võtavad sisse lõikust: Nendega on seotud sensitiivid, meediumid, vabamüürlased, joogaõpetajad, massaažikunstnikud, energiate tasakaalustajad, kanaliseerijad, nägijad, ennustajad, nõiad, tervendajad, new-age'i poed, tervendavad kristallid, unenäopüüdjad, tuulekellad, küünlad jms. Isegi televisioonis ja ajakirjanduses, isegi koolides ja lasteaias on Iisebeli lõikustööliste lausuputus.

2) Teine nägemus puudutas kalapaate ja merd, kust Iisebeli töölised kalu välja püüdsid. Teisisõnu tegid nad seda, mida kogudus peaks tegema, aga ei tee.

3) Kolmas nägemus puudutas okultismi puud. Meie meedia ja avalikkus on selgelt väljendanud oma uhkust meie okultsete juurte ja ajaloo üle. Seega ammutab praegune vohav kultus oma jõu iidseist riitustest ja hiitest, kus iganes neid sooritatud on. Ja see, mis me näeme, on selle puu maapealne osa, mis vanast kännust uuesti vohama on löönud.

Jumal heidab selles kirjakohas ette ka Baalide teenimist. Baalide teenimine põhines kolmel 'sambal'- immoraalsus, laste ohverdus ja panteism (Today's Baal worship). Tänapäeval on muutunud selle tegevuse vorm, mitte aga sisu. Abielu ei ole au sees, lapsi 'ohverdatakse' juba emaihus (abort) ning loodut teenitakse enam kui Loojat.

Süütute laste hukkumisele ei vaata Jumal ka tänapäeval läbi sõrmede. Eesti abordistatistika on jahmatamapanev. Õnneks on viimase kolmeteistkümne aastaga toimunud positiivne muutus. Kui 2004. aastal toimus iga 100 elussünni kohta üle 90 abordi, ehk peaaegu pooled lapsed jäid sündimata, on 2017 aastal see arv langenud 44,5-le, mis on aga ikkagi lubamatult suur. Pea kolmandik lapsi ei saa õigust elule. Võib-olla peaksime mõtlema, kuidas saaksime kogudustena rohkem sellisesse olukorda sattunud neidusid/naisi aidata.

Nagu näeme Jeremija raamatust, järgneb Baalide teenimisele ja ebajumalateenistusele Jumala kohus.  Kuni aga veel ei ole "piiramisvalli Jeruusalemma ümber", on mingigi võimalus, et Jumal tuleb, muudab esiti meid, murdes meie vastupanu Temale, seejärel muudab me lähedased ja siis juba terve ühiskonna ning see muutus tõrjub tagasi Jumala kohtu. Selleks aga tuleks kuulda pasunahüüdu ja jätta kõik "business as usual" (tavatoimetused) ning võtta Jumalat tõsiselt, vähemalt esimest korda elus, kui sa seda varem teinud ei ole. Kui oled, siis ava lihtsalt oma süda ja küsi, "Issand, mida sa tahad, et ma teeksin?!" Ja küll tema siis puhastab meid selle protsessi käigus ja viib edasi, OMA SILMAGA MEID JUHTIDES.

Palugem täna ka rahu Jeruusalemmale!

Kirjakohad mõtisklemiseks: Psalm 96, Js 2:5-22; Jr 16:14-21; Hs 14:1-11; 1Kn 18: 17-46; 1Kn 18:21Rm 11:1-5

Kolgatal 16.05.2018 palveosadus kell 19.00 seminariruumis. 

No comments:

Post a Comment